wtorek, 12 grudnia 2017

Znalazłam


Znalazłam wśród zdjęć takie z wystawy, na której byłam na początku listopada. Miałam napisać o niej wcześniej ale jakoś mi umknęło. Nie byłam ostatnio na spacerze, który warto by uwiecznić, często nie biorę aparatu, samo pisanie nie wchodzi w grę, bo mi to przychodzi coraz trudniej, nie będę przecież pisać o nastrojach i rozterkach duchowych, bo to statecznej osobie nie uchodzi. :-)))
Napiłam się winka czerwonego, kot przestał mnie molestować, mogę coś pokazać.






Ivan Meštrović, rzeźbiarz i architekt, wytrwale budował mosty łączące Chorwację i jej kulturę z Europą i Stanami Zjednoczonymi Ameryki – zarówno w swojej twórczości, działalności wystawienniczej, jak i w życiu prywatnym. Od wczesnej młodości, gdy pobierał nauki w Wiedniu, aż do ostatnich lat spędzonych w South Bend w USA, kształtował swoją karierę międzynarodową, zachowując świadomość swojego pochodzenia.

Była to pierwsza wystawa dzieł rzeźbiarza w Polsce.







Polski epizod w twórczości artysty. Zaprojektował pomnik Józefa Piłsudskiego. Niestety projekt nie został zrealizowany.




Matka ucząca dziecko modlitwy.









Hiob


Jak zwykle zapomniałam o notatkach, ale zajęta oglądaniem i robieniem zdjęć już nie miałam głowy.



Zaprojektowany przez Mestrovicia kościół.


Jak zwykle nie da się zdjęciami oddać urody rzeźb.



14 komentarzy:

  1. No nie da sie, ale dziela sa niebanalne, intrygujace.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie też się podoba Twoja prezentacja. Nawet nie wiedziałem o takim artyście.z

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prezentacja niedoskonała, też wcześniej nie wiedziałam.

      Usuń
  3. Robia duze wrazenie, widzialam kilka jego rzezb w Chorwacji, sa bardzo ekspresyjne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem robią. U nas mało znany, dobrze że była taka wystawa.

      Usuń
  4. Właśnie powtórzę za Grażyną, niezwykle ekspresyjne rzeźby, ta krzycząca kobieta i Hiob, przejmujące!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popełniłam znów niedopatrzenie nie zapisując tytułów rzeźb. Hiob był zmyślnie oswietlony, ale tp przeszkadzało w zrobieniu porządnego zdjęcia.

      Usuń
  5. Bardzo mocne.
    Szkoda, że tego pomnika Piłsudskiego nie wykonano, bo zawiera w sobie w jakiś sposób prawdę o osobie. A i inne rzeźby takie przejmujące. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniała wystawa :) bardzo mi się podobała i jak zwykle nie wiedziałam o tym artyście a Ty mi go przedstawilas :) dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo. Ja też nie wiedziałam, a warto wiedzieć.

      Usuń
  7. Mnie się podobają. Matka ucząca modlitwy i ta pierwsza rzeźba szczególnie.

    OdpowiedzUsuń